Teknisk oppfølging av produsenter: Tett dialog med trykkeri og repro er en forutsetning for å unngå problemer og sikre optimalt resultat. Vi bistår gjerne med å sikre presis og effektiv kommunikasjon, og at alle parter er samsnakket. I mange tilfeller foregår kommunikasjonen med aktører i utlandet på mer eller mindre dårlig engelsk, iblandet teknisk stammespråk/ fagterminologi – gjerne via tredjepart. Resultatet er ikke sjelden upresis kommunikasjon, med påfølgende misforståelser og produksjonsproblemer. Vi kan fagligterminologien i detalj på norsk og engelsk, og har lang erfaring med å håndtere produsenter i inn- og utland.
Dialog med fotografer: Idag blir de aller fleste foto redigert, ofte er et ferdig motiv satt sammen av flere ulike foto. Vi utfører mange slik oppdrag og har erfart at planlegging og god dialog med fotografen er alfa og omega for hvor komplisert og tidkrevende et retusjoppdrag blir. God planlegging kan redusere jobben til en brøkdel, dårlig planlegging kan mangedoble tidsbruken. Vi bistår gjerne i en tidlig fase med planlegging og dialog på slike oppdrag.
Trykkstart: Er det noen vits i å bruke tid og penger på trykkstart? Ja, det er det! Vår erfaring er at deltakelse på trykkstart alltid gir bedre resultat, vi anbefaler det på viktige jobber. En trykkpresse har alltid et slingringsmonn og rom for justeringer. Forskjellen på et greit trykk og et VELDIG bra trykk er gjerne de siste justeringene som gjøres på trykkstart.
👉 En vellykket trykkstart forutsetter at originaler er lagt opp etter trykkeriets spesifikasjoner. Disse bør innhentes i god tid før originalarbeid igangsettes – gjerne så tidlig i designprosessen som mulig for å sikre at jobben utføres innenfor rammebetingelsene, og for å kunne avdekke potensielle fallgruver på et tidlig stadium. Slurves det her risikerer man å selge løsninger til kunden som gir dårlig trykkresultat eller i verste fall ikke kan produseres – noe mange designere smertelig har fått erfare. Det er også viktig at originaler er lagt opp på en måte som legger til rette for å bruke justeringsmulighetene som faktisk finnes på trykkeriet. Mange er har et lite bevisst forhold til det og går glipp av muligheter fordi originaler er feil eller mangelfullt lagt opp. Liten tue kan som kjent velte stort lass, det gjelder i høyeste grad emballasjetrykk. Moralen er: spør først – skyt etterpå! Regn med minimum 14 dager på å få svar fra trykkeri/repro.
Dialog med fotografer: Idag blir de aller fleste foto redigert, ofte er et ferdig motiv satt sammen av flere ulike foto. Vi utfører mange slik oppdrag og har erfart at planlegging og god dialog med fotografen er alfa og omega for hvor komplisert og tidkrevende et retusjoppdrag blir. God planlegging kan redusere jobben til en brøkdel, dårlig planlegging kan mangedoble tidsbruken. Vi bistår gjerne i en tidlig fase med planlegging og dialog på slike oppdrag.
Trykkstart: Er det noen vits i å bruke tid og penger på trykkstart? Ja, det er det! Vår erfaring er at deltakelse på trykkstart alltid gir bedre resultat, vi anbefaler det på viktige jobber. En trykkpresse har alltid et slingringsmonn og rom for justeringer. Forskjellen på et greit trykk og et VELDIG bra trykk er gjerne de siste justeringene som gjøres på trykkstart.
👉 En vellykket trykkstart forutsetter at originaler er lagt opp etter trykkeriets spesifikasjoner. Disse bør innhentes i god tid før originalarbeid igangsettes – gjerne så tidlig i designprosessen som mulig for å sikre at jobben utføres innenfor rammebetingelsene, og for å kunne avdekke potensielle fallgruver på et tidlig stadium. Slurves det her risikerer man å selge løsninger til kunden som gir dårlig trykkresultat eller i verste fall ikke kan produseres – noe mange designere smertelig har fått erfare. Det er også viktig at originaler er lagt opp på en måte som legger til rette for å bruke justeringsmulighetene som faktisk finnes på trykkeriet. Mange er har et lite bevisst forhold til det og går glipp av muligheter fordi originaler er feil eller mangelfullt lagt opp. Liten tue kan som kjent velte stort lass, det gjelder i høyeste grad emballasjetrykk. Moralen er: spør først – skyt etterpå! Regn med minimum 14 dager på å få svar fra trykkeri/repro.