Teknisk oppfølging av produsenter: Tett dialog med trykkeri og repro er en forutsetning for problemfrie produksjoner og optimalt resultat. I mange tilfeller foregår kommunikasjonen med aktører i utlandet som snakker teknisk stammespråk/ fagterminologi – gjerne via tredjepart – på dårlig engelsk. Resultatet er ikke sjelden upresis kommunikasjon med påfølgende misforståelser og problemer. Vi har lang erfaring med å håndtere store produksjoner over hele verden og kan fagterminologien i detalj på norsk og engelsk. Vi kan faget og vet hvor snublesteinene ligger på ulike steder i løypa, det er erfaringsmessig helt avgjørende kunnskap for å sikre optimalt resultat og problemfrie produksjoner. Vi bistår deg gjerne med det.
Dialog med fotografer: Idag blir de aller fleste foto redigert, ofte er et ferdig motiv satt sammen av flere ulike foto. Vi har lang erfaring med store retusjoppdrag og har erfart at planlegging og god dialog med fotograf er alfa og omega for hvor komplisert og tidkrevende oppdraget blir – og hvor godt det ferdige trykkresultatet blir. God planlegging kan redusere jobben til en brøkdel, dårlig planlegging kan mangedoble tidsbruken, spesielt på større oppdrag. Vi bistår gjerne i en tidlig fase med planlegging og dialog på slike oppdrag. Det handler om hvordan foto bør tas for å kunne tilpasses inn i relevant trykkprosess uten at resultatet blir unødvendig dårlig på trykk, eller at det blir unødvendig mye arbeid i neste ledd. Dette er erfaringsmessig noe fotografer kan lite eller ingenting om – den gode nyheten er at det kan vi!
Trykkstart: Er det noen vits i å bruke tid og penger på trykkstart? Ja, det er det! Vår erfaring er at deltakelse på trykkstart alltid gir bedre resultat, vi anbefaler det på viktige jobber. En trykkpresse har alltid et slingringsmonn og rom for justeringer. Samtidig er produsenter opptatt av effektivitet, de tar seg sjelden bryet med de siste finjusteringene dersom ingen kikker dem i kortene og ber om det. Forskjellen på et greit trykk og et VELDIG bra trykk er gjerne de siste justeringene som gjøres på trykkstart.
👉 En vellykket trykkstart forutsetter at originaler er lagt opp nøyaktig etter trykkeriets spesifikasjoner. Disse bør innhentes i god tid før originalarbeid igangsettes – gjerne så tidlig i designprosessen som mulig. Regn med minimum 14 dager på å få svar fra trykkeri/repro. At rammebetingelsene hensyntas fra start er avgjørende for å sikre problemfri prosess og for å avdekke potensielle fallgruver på et tidlig stadium. Slurves det her risikerer man å selge løsninger til kunden som gir dårlig trykkresultat eller i verste fall ikke kan produseres – noe mange designere smertelig har fått erfare. Det er også viktig at originaler er lagt opp på en måte som legger til rette for å bruke justeringsmulighetene som faktisk finnes på trykkeriet. Mange designere har et ubevisst forhold til det og går glipp av mange muligheter fordi originaler er feil eller mangelfullt lagt opp. Liten tue kan som kjent velte stort lass, det gjelder i høyeste grad emballasjetrykk. Moralen er: spør først – skyt etterpå!
Dialog med fotografer: Idag blir de aller fleste foto redigert, ofte er et ferdig motiv satt sammen av flere ulike foto. Vi har lang erfaring med store retusjoppdrag og har erfart at planlegging og god dialog med fotograf er alfa og omega for hvor komplisert og tidkrevende oppdraget blir – og hvor godt det ferdige trykkresultatet blir. God planlegging kan redusere jobben til en brøkdel, dårlig planlegging kan mangedoble tidsbruken, spesielt på større oppdrag. Vi bistår gjerne i en tidlig fase med planlegging og dialog på slike oppdrag. Det handler om hvordan foto bør tas for å kunne tilpasses inn i relevant trykkprosess uten at resultatet blir unødvendig dårlig på trykk, eller at det blir unødvendig mye arbeid i neste ledd. Dette er erfaringsmessig noe fotografer kan lite eller ingenting om – den gode nyheten er at det kan vi!
Trykkstart: Er det noen vits i å bruke tid og penger på trykkstart? Ja, det er det! Vår erfaring er at deltakelse på trykkstart alltid gir bedre resultat, vi anbefaler det på viktige jobber. En trykkpresse har alltid et slingringsmonn og rom for justeringer. Samtidig er produsenter opptatt av effektivitet, de tar seg sjelden bryet med de siste finjusteringene dersom ingen kikker dem i kortene og ber om det. Forskjellen på et greit trykk og et VELDIG bra trykk er gjerne de siste justeringene som gjøres på trykkstart.
👉 En vellykket trykkstart forutsetter at originaler er lagt opp nøyaktig etter trykkeriets spesifikasjoner. Disse bør innhentes i god tid før originalarbeid igangsettes – gjerne så tidlig i designprosessen som mulig. Regn med minimum 14 dager på å få svar fra trykkeri/repro. At rammebetingelsene hensyntas fra start er avgjørende for å sikre problemfri prosess og for å avdekke potensielle fallgruver på et tidlig stadium. Slurves det her risikerer man å selge løsninger til kunden som gir dårlig trykkresultat eller i verste fall ikke kan produseres – noe mange designere smertelig har fått erfare. Det er også viktig at originaler er lagt opp på en måte som legger til rette for å bruke justeringsmulighetene som faktisk finnes på trykkeriet. Mange designere har et ubevisst forhold til det og går glipp av mange muligheter fordi originaler er feil eller mangelfullt lagt opp. Liten tue kan som kjent velte stort lass, det gjelder i høyeste grad emballasjetrykk. Moralen er: spør først – skyt etterpå!